W przeszłości zwano go miastem tramwajów. W Petersburgu ruszył pierwszy tramwaj konny

Podziel się w social media!

Tekst na licencji CC-BY.
Tekst na licencji CC-BY.
Przeczytanie tego artykułu zajmie < 1 minutę
Autor: Łukasz Starowieyski
27 VIII 1863

Petersburg nazywano miastem tramwajów. Pod koniec lat osiemdziesiątych XX wieku funkcjonowała tam największa sieć tego typu komunikacji na świecie, co zostało udokumentowane w Księdze rekordów Guinessa. Dawna stolica Rosji była też jednym z pionierów w dziedzinie miejskiego transportu torowego. Tramwaje konne w Europie wcześniej wprowadziły tylko Paryż, Londyn i Genewa. Jeszcze przed wybudowaniem linii dla ruchu pasażerskiego w Petersburgu funkcjonowały linie towarowe. Pierwszy konny pociąg ruszył w 1854 roku po linii o długości 4,3 km. Trasa prowadziła do budowanych baterii morskich. Kolej funkcjonowała jednak tylko w miesiącach zimowych, bo jej tory układane były na lodzie Zatoki Fińskiej. Szyny były drewniane ze stalowymi opaskami. Pociągi głównie przewoziły piasek na plac budowy. Pierwszą linię pasażerską wybudowała firma „1re Compagnie des tramways á Petersbourg”. Łączyła ona plac Admiralicji, Newski Prospekt i dworzec Mikołajewski (obecnie Moskiewski). Została nazwana Newską. Szerokość toru wyniosła 1524 mm. Już rok później Petersburg zyskał kolejne dwie linie. Obie miały długość ok. 3,5 km. Linia Sadowaja biegła z Newskiego Prospektu do Rynku Nikolskiego (dzisiejszy plac Turgieniewa) i miała około 3,5 km długości, natomiast Wasiliostrowskaja ciągnęła się od placu Admiralickiego przez most Izaaka do Wyspy Wasilewskiej. Przekroczenie mostu było prawdziwym wyzwaniem, z którym zaprzęg nie mógł sobie poradzić. Po obu stronach zbudowano więc stajnie, a podczas przeprawy doprzęgano dodatkowego konia. Od lat siedemdziesiątych XIX wieku sieć tramwajowa była intensywnie rozbudowywana. W 1877 roku liczyła już 90 km, a dwadzieścia lat później ponad 130 km. W tym czasie obsługiwało ją 2400 koni, 433 wagony i sześć zajezdni. Dodatkowo w 1881 roku uruchomiono pierwszą linię tramwajów parowych. Już w latach osiemdziesiątych w mieście zostały przeprowadzone pierwsze testy tramwajów elektrycznych, ale pomysł zarzucono ze względu na zbyt wysokie koszty. Zrealizowano go dopiero na początku XX wieku.

Zobacz także

24 XI 1864

Był jedną z najbardziej charakterystycznych postaci w barwnym świecie malarzy impresjonistów i postimpresjonistów W przeciwieństwie do większości z nich pochodził…

22 XI 1864

Dla Warszawiaków to musiało być niezwykłe ważne wydarzenie. Dla carskich władz niezwykła okazja propagandowa. „Utworzenie stałej i zapewnionej komunikacji z…

21 XI 1864

Na tę uroczystość Pan młody osobiście zaprojektował suknie dla swojej narzeczonej. „Był to rodzaj kontusza z rozciętymi na wyloty rękawami,…