Syn kowala, pionier motoryzacji. Urodził się Ranson Olds, twórca samochodu Oldsmobile

Podziel się w social media!

Przeczytanie tego artykułu zajmie 2 min.
Autor: Łukasz Starowieyski
3 VI 1864

Jest coś niezwykłego w tym, że jeden z pionierów motoryzacji urodził się w rodzinie kowala. Faktem jest, że jego ojciec nie zajmował się już podkuwaniem koni, lecz budową i naprawą silników parowych. Młody Ranson szybko wsiąkł w to życie. Pomagał ojcu w warsztacie, sam też zajmował się konstrukcją. Już mając 23 lata zbudował swój pierwszy samochód – trójkołowca zasilanego silnikiem parowym, który osiągał prędkość 18 mil na godzinę. Rodzina Oldsów wówczas już przeniosła się z Genevy w stanie Ohio do znacznie większego Lansing. Tam ojciec otworzył duży warsztat. W 1893 r. rodzina sprzedała czterokołowy samochód parowy klientowi z Indii. Było to pierwsze amerykańskie auto sprzedane za granicę. Do Azji pojazd nie dotarł, statek wiozący go zatonął. Znacznie wcześnie Olds otrzymał pierwszy patent na samochód benzynowy, a także zaczął sprzedawać silniki czterotaktowe. To właśnie silniki, a nie samochody stały za początkowym sukcesem Oldsa. W 1899 r. przeniósł się do Detroit. Tam firma zaprojektowała i rozpoczęła produkcję pierwszego samochodu - Oldsmobile Curved Dash – auta przypominającego bryczkę. Według legend tuż przed rozpoczęciem produkcji firma Oldsa znalazła się na krawędzi przepaści. W marcu 1901 r. fabryka spaliła się, udało się uratować zaledwie jeden samochód – był to właśnie Curved Dash. Jak wspominał później Olds – to spowodowało, że zdecydował się na produkcję właśnie tego modelu. Część biografów uważa, że historia została zmyślona, dla zbudowania legendy auta. Samochód stał się wielkim hitem. Dzięki względnie niskiej cenie – 600 dolarów, łatwemu montażowi w pierwszych 5 latach firmie udało się sprzedać ponad 7000 egz. To uczyniło Odsmobile’a najlepiej sprzedającą się marką w Stanach Zjednoczonych. Niskie koszty i dużą produkcję spowodował kolejny wynalazek Oldsa. Jako pierwszy opracował i wykorzystał w produkcji linię montażową. O 6 lat wyprzedził innego pioniera motoryzacji Henry’ego Forda. Olds odszedł z założonej przez siebie firmy, gdy wspólnik zaczął domagać się produkcji droższych aut, Sprzedał wszystkie swoje udziały i założył kolejną firmę REO Motor Car Company. Kierował nią do 1915 r., później zasiadał w radzie nadzorczej. Zmarł w 1950 r. Ostatni samochód ze znaczkiem Oldsmobile opuścił fabrykę w 2004 r.

Zobacz także

29 VIII 1864

Wyrok na 21-letnim Antonim Muchowskim był lakoniczny. „Jakiego jest stanu nie wiadomo, pewnem jest tylko, że uczęszczał do gimnazjum. W…

28 VIII 1864

Podejrzenie padło na polskich zesłańców. „Obywatele Barnaułu, rozdrażnieni częstymi przypadkami oczywistych podpaleń, podejrzewali o umyślne ich wzniecanie zamieszkujących tam przestępców…

4 IX 1864

Udział Jastrzębskiego w powstaniu nie mógł zacząć się bardziej dramatycznie. Tuż przed pierwszym wymarszem z Horych-Horek w guberni mińskiej, nierozważnie…