Korytarze pełne szczurów. Uruchomienie pierwszej na świecie linii metra

Podziel się w social media!

Przeczytanie tego artykułu zajmie 2 min.
10 I 1863

Budowie pierwszej linii miejskiej kolei podziemnej towarzyszyły ogromne kontrowersje. „The Times of London” pytał: „czy londyńczycy, którzy za taką samą cenę mogliby podróżować na powierzchni, zgodzą się na to, by wożono ich w ciemnościach przez korytarze zamieszkane przez szczury i przesiąknięte ściekami kanalizacyjnymi, tylko dlatego, że metro będzie szybszym środkiem transportu?”. Obawiano się też, czy tunele i jeżdżące nimi pociągi nie naruszą konstrukcji zbudowanych przy liniach domów. Pojawiały się nawet pytania o duchy zmarłych. Pierwsze projekty budowy podziemnej kolejki pojawiły się już w latach 40. Dopiero jednak kilkanaście lat później w 1854 r. zgodę na budowę wydał brytyjski parlament. Technika tunelowa była już znana – wcześniej przekopano podziemne połączenie pod Tamizą. W 1855 r. został wydrążony próbny tunel w miejscowości Kibblesworth w północnej Anglii, która miała podobną do stolicy strukturę geologiczną gruntu. Londyńskie tunele zaczęto kopać w 1860 r. Budowano metodą odkrywkową. Z ulic zdarto nawierzchnię i wybrano grunt na głębokość kilku metrów. Po zbudowaniu tunelu teren zasypywano i odbudowywano drogi. W uroczystym otwarciu linii – mierzącej niemal 6 km – uczestniczył książę Edward, późniejszy król. To on był pierwszym pasażerem, ale już pierwszego dnia podziemna kolej przewiozła aż 38 tys. osób. Trasa prowadziła od dworca Paddington do mieszczącej się w centrum dzielnicy Farrington. „Pierwszy raz w historii ludzie mogą w wygodnych wagonach przemieszczać się pod cmentarzami” – recenzowała gazeta „Daily News”. Pasażerowie też byli zadowoleni. Sufit „jest tak wysoko, że mężczyzna o wzroście 180 cm może stać wyprostowany w kapeluszu na głowie” – relacjonował swoje wrażenia jeden z pierwszych pasażerów William Hardman. Linię nazwano „Metropolitan”. To od niej pochodzi słowo „metro” używane w wielu językach, choć akurat nie w angielskim, jako nazwę dla podziemnej kolei. Pierwsze składy metra prowadzone były przez lokomotywy parowe, wyposażone w skraplacze gazów powstających w czasie spalania. Początkowo wagoniki nie miały okien. Do końca XIX wieku Londyn posiadał już 6 linii metra.

Zobacz także

25 III 1863

„Dnia 25. marca o godzinie w pół do dziewiątej rano opuszczaliśmy Tamizę, wjeżdżając na pełne morze” – pisał we wspomnieniach dowódca wyprawy…

24 III 1863

Ciągła ucieczka musiała się tak skończyć. Pułkownik Walenty Lewandowski, naczelnik wojskowy Podlaskiego, próbował się odgryzać Rosjanom. „Pod karczmą Zielonką, niedaleko…

23 III 1863

Na początku marca Napoleon III zaproponował Austrii sojusz, na mocy którego Polska zostałaby odbudowana pod władzą Habsburgów. Austria nie połknęła…