Gmina miasta Brodów stara się o pozwolenie założenia u siebie gimnazyum realnego. Brody mają dotąd tylko szkolę niższą realną, a nie posiadają gimnazjum. To też mieszkańcy majętniejsi, nie chcąc dzieci swych oddawać na nauki gimnazjalne do miast innych, zastępować musieli ów niedostatek utrzymywaniem zdolnych nauczycieli prywatnych, którzy udzielali spólnie większej liczbie uczniów naukę, przygotowując ich do egzaminów przepisanych. Założenie przeto gimnazyum realnego w Brodach byłoby wielkiem dla ludnego tego miasta dobrodziejstwem. Nadto byłaby to pierwsza w Galicyi szkoła, w której byłyby połączone początkowe nauki realne z tak zwanemi humanitarnemum. Że połączenie takowe w szkołach średnich jest nader pożyteczne, świadczą o tem nie tylko zdania najznakomitszych pedagogów, ale wykazują to praktycznie systemata wychowania publicznego przyjęte w Niemczech, Belgii, Francyi i Anglii. Połączenie nauk realnych z gimnazyalnemi w szkole średniej usposabia uczniów wszechstronnie do obrania sobie przy wstępie do szkół wyższych zawodu naukowego w jednym lub drugim kierunku; dla wielkiej zaś liczby tych, którzy nie będąc w stanie oddawać się dalej naukom, poprzestać muszą na ukończeniu szkół niższych, są źródłem pełniejszego i praktyce życia odpowiedniejszego wykształcenia, niżeli dać im może samo gimnazyum lub sama szkoła realna osobno wzięte. Rozłączenie zupełne początkowych nauk realnych i gimnazyalnych pozbawia tedy pierwszych i drugich znakomitych korzyści, zmuszając pierwszych do zbyt wczesnego obrania sobie jednego lub drugiego kierunku naukowego, nie zawsze, jak się potem okazuje, odpowiedniego ich później rozwijającym się zdolnościom, drugim zaś dając wychowanie niedostateczne, jednostronne, i nie odpowiednie przyszłym wymaganiom życia.